Izredne situacije zahtevajo prilagojen stil vodenja. Trenutno živimo v času, ko se je večini porušil ustaljen način življenja in mnogi se bojijo tako za svojo osnovno preskrbljenost kot tudi za svojo varnost. V tem času je potreben drugačen način vodenja: način, ki bo v dani situaciji vrnil občutek varnosti.

Drugačen način vodenja od vodij zahteva prilagajanje na popolnoma drugačno raven. Izjemna situacija, ki smo ji trenutno priča, nima precedensa. Pri iskanju rešitev se ne moremo na nič nasloniti.

Tudi vodje so samo ljudje, tudi oni se soočajo s  svojimi občutki, obenem pa morajo dobro voditi svojo ekipo ter ji povrniti občutek miru in varnosti. To ni enostavna naloga. Zahteva precejšnjo čustveno zrelost in odlične veščine vodenja.

Kaj je torej čustvena zrelost?

Odrasli ljudje naj bi bili čustveno zreli. To pomeni, da razumemo in obvladujemo svoja čustva. Čustvene zrelosti ni lahko doseči, saj zahteva delo na sebi, vpogled v svoja čustva in občutke, vzorce, navade, prepričanja.

A čustvena zrelost je zelo pomembna, posebno za voditelje. Čustvena zrelost vodje namreč pomembno vpliva na občutek varnosti in odnose v timu. Ko boste omogočili občutek varnosti in dobre odnose, bo vaš tim lahko kreativen in uspešen. V nasprotnem primeru boste imeli tim ljudi, ki bodo delali to, kar jim ukažete, in iz strahu pred vašo reakcijo ne bodo izražali lastnih idej za napredovanje poslovanja. To je še posebaj nevarno ravno v času izrednih situacij, ko je vsaka ideja dobrodošla.

Lastnosti čustveno zrele osebe:

 

  • Agilnost/prožnost/prilagodljivost

Situacijo, v kateri ste se znašli, znate oceniti in svoje vedenje prilagoditi novim okoliščinam. Ne vztrajate trmasto pri starih vzorcih in načinih delovanja. Zavedate se, da niste vedno najbolj pametni. Znate poslušati in sodelovati z ljudmi. Upoštevate prednosti posameznikov v timu in jih vključite v iskanje rešitev za trenutno situacijo.

Prav prilagodljivost bo v trenutni situaciji najbolj vplivala na to, kako uspešno bodo podjetja prekrmarila krizo. Ker se nimamo na kaj nasloniti, je ravno prožnost in hitra sposobnost prilagajanja novi situaciji tista, ki bo odločala o tem, kako bo vaše podjetje poslovalo po krizi.

  • Dopuščanje drugačnih rešitev

Pri iskanju rešitev vključujete svoje sodelavce. Sprejemate mnenja drugih, ne da bi se pri tem počutili ogrožene. Ko se vam zdi predlog nekoga drugega boljši od vašega, ga sprejmete.

  • Odgovornost

Za svoje vedenje in dejanja zmorete prevzeti odgovornost. Razumete, da vsaka odločitev, ki jo sprejmete, s seboj nosi tudi posledice in stojite za tem. Ne kažete s prstom na druge, ne iščete krivca okrog sebe. Vedno dobro razmislite o svojih odločitvah in poiščete rešitev ali pa nova spoznanja upoštevate pri svojih naslednjh odločitvah.

Vodja, ki je sposoben priznati, da se je kdaj zmotil in sprejel napačno odločitev, uživa več spoštovanja pri svojih sodelavcih. S svojim načinom delovanja tako vzpodbuja prevzemanje odgovornosti za dejanja tudi pri ekipi. Ko vodja v svoji ekipi vzbudi občutek varnosti pri pravilnih, pa tudi pri napačnih odločitvah, ima zvesto ekipo, ki bo dala vse od sebe.

  • Osebna rast

Ko osebno rastemo, vse bolje poznamo in obvladujemo svoja čustva in reakcije na čustvena stanja, s tem pa se lahko zavestno odločamo glede vedenja do sebe in ljudi okrog sebe. Vsakdo osebno raste vedno, ko stopi iz cone udobja ustaljenosti. Takrat se spoprimemo z neznanimi deli sebe in v nepoznanih situacijah lahko praktično ocenimo svojo resnično osebnostno zrelost. Trenutna situacija nas je vse pahnila na avtocesto osebnostne rasti.

  • Ne sodite

Dopuščate drugačnost – ko se ne strinjate z drugimi, jih ne obsojate, ne kritizirate in jim ne vsiljujete svojega mnenja kot edinega pravega. Spoštujete dejstvo, da smo ljudje različni in da imamo vsi pravico do lastnega mnenja.

  • Sprejemate tudi poraze

Ko stvari ne potekajo, kot ste jih načrtovali, se znate soočiti z razočaranjem: sprejmete svoje občutke, jih nagovorite in predihate. Po začetni razburjenosti znate izraziti svoje občutke in zastaviti nove načrte, da se izvlečete iz situacije in greste naprej.

  • Niste zamerljivi

Ne vlečete zamer iz preteklosti, z ljudmi se znate pogovoriti in izraziti svoje občutke zrelo, brez obsojanja, vzbujanja občutkov krivde ali užaljenosti.

  • Umirjeno vedenje

Ker sprejemate in razumete svoja čustva, vas situacije ne spravijo hitro iz tira. Zato je vaše vedenje v glavnem umirjeno.

  • Dostopnost

Vaši sodelavci vedo, da se lahko na vas obrnejo, kadar vas potrebujejo in z vami odprto in odkrito govorijo.

  • Realističen optimizem

Ne slepite se z nerealnimi pričakovanji, a prav tako ne živite v črnih scenarijih. Veste, da imate pri uresničitvi ciljev in doseganju rezultatov veliko moči v svojih rokah in da ste se skupaj s svojim timom sposobni soočiti z vsem, kar pride.

  • Odkritost

Sodelavcev ne zavajate in jim ne lažete. Naloga vodje je, da presodi, katere informacije lahko in katerih ne sme prenesti naprej do svoje ekipe. Med odgovornosti vodje spada tudi način komunikacije in prenosa informacij, ki jim pomagajo pri delu in iskanju rešitev. Če vas bo tim dobil na laži, bo izgubil zaupanje v vas.

  • Zdrava samozavest

Vaš občutek lastne vrednosti ni odvisen od tega, kaj si drugi mislijo o vas in koliko vas hvalijo ali cenijo. Seveda vam pohvala godi, razumete pa, da se kdo z vami in vašimi idejami tudi ne strinja, in mu to dovolite – ne da bi to vplivalo na vaše počutje ali mnenje o sebi.

  • Smisel za humor

Sebe in življenja na splošno ne jemljete preresno. Znate se nasmejati sebi ali okoliščinam, v katerih ste se znašli. Humor zrahlja še tako napeto situacijo, če ga znamo pravilno uporabiti.

 

Kako torej voditi v času krize?

Na koga se ljudje najprej obrnemo v krizi? Na tistega, od katerega pričakujemo varnost. To ni vedno prav, ampak tako je. Otroci se obrnejo na starše. Posamezniki v timu se obrnejo na svojega vodjo. Zaposleni v podjetju na svojega direktorja. Dražavljani na svojega predsednika.

To so osebe, ki s svojim načinom vedenja in komunikacije v nas vzbujajo različne občutke. Če nam vzbudijo občutek varnosti in zaupanja, so odlično opravili svoje delo. Če smo prestrašeni, niso zreli vodje.

 

Kako uravnotežiti svoja čustva v času krize?

Tudi vodje ste samo ljudje, kajne? Nimate čarobne paličice.

A na svojih plečih čutite odgovornost, da s svojim zgledom vodite ljudi, da bodo umirjeni in kreativni tudi v težkih časih. Zdaj se bo pokazalo, ali znate motivirati, prisluhniti ljudem, jih navduševati, pomiriti, poslušati in jim obenem ne dovoliti pasti v malodušje in apatijo. Seveda vas ob tem čaka še optimizacija dela in stroškov, ki je prav tako nujna…

Da boste lahko uravnotežili svoja čustva, je pomembno, da si jih sploh priznate. Zavedajte se svojih strahov in jih nagovorite. Pogovorite se sami s seboj: na kaj imate vpliv in na kaj nimate vpliva.

Poglejte širšo sliko in poiščite cilj svojega oddelka tudi v tej situaciji. Postavite smer. Pogovorite se s timom o tem, kam bi se še lahko razvijali, kaj lahko še naredite.

Če ste tim v preteklosti dobro vodili, vam bo zdaj povrnil s svojimi idejami, kaj lahko skupaj naredite tudi v krizi. Več glav ve več kot ena in v kriznem času vsekakor v načrtovanje aktivnosti vključite svoje ljudi.

 

Najprej se soočite s svojimi čustvi…

Za vodenje v izjemnih časih se uporablja veliko učenih izrazov: krizni management, agilno vodenje in še kakšen bi se najbrž našel. Zagotovo ste doslej v podjetju že imeli trening ali dva tudi na to temo.

Vendar pa so vse veščine, ki ste jih tako morda pridobili, zdaj nepomembne, če se niste kot človek najprej osredotočili na svoje občutke, ki vam jih je trenutna situacija vzbudila, in se soočili z njimi. To je pomembno tudi zato, ker bodo vaši sodelavci potrebovali pogovor z vami o njihovih strahovih, skrbeh in stiskah. Ne zavračajte pogovora o tem.

 

…nato vzpodbudite, pohvalite in nasmejte še tim

Ne kopljite se v občutkih strahu, skrbi, stisk, ampak poskušajte poiskati konstruktivne rešitve. Obračajte pogled na pozitivne plati situacije in pogovarjajte se z ljudmi takrat, ko imajo težak dan. Pohvalite jih, vzpodbudite jih in če je potrebno, jim dajte prost dan. Nasmejte jih. Uporabite vse zgoraj naštete lastnosti.

Tako boste s celotno ekipo uspešno prekrmarili krizo močnejši in bolj povezani kot kadar koli prej.